St. Petersburg, dag 1 (30-05)

Hoe raakt iemand in Petersburg verzeild?
Bij mij ging dat zo: ik onderzocht hoe ik komende jaren zou kunnen invullen met een baan. Daarbij liet ik, ongehinderd door enige realiteitszin, werkelijk de gekste opties de revue passeren en zocht frequent naar ingangen op het internet.
Zo stuitte ik op Russisch in Rusland, vroeg informatie aan Bart en schreef in voor een spoedcursus. Resultaat: 35 jaar terug in de tijd.
Toen stapte ik met een Unesco beurs in de trein naar Warschau, vandaag dus op het vliegtuig naar Petersburg. (Lufthansa Cityline, het aller-goedkoopste ticket dat te vinden was Ontvangst op het vliegveld prima geregeld, uurtje gewacht op de tweede cursiste, mooie gelegenheid alvast wat Russen in Rusland te bekijken.

Aan de Morskaya Naberezhnaya 37 trof ik een prima appartement. Alles nieuw ook de inrichting van Ikea. En een grote kamer alleen. Sanitair prima in orde, keuken ook perfect voor koffie, thee (wel handig om voor de eerste dagen even mee te nemen van huis) en eventueel te koken maaltijden. En internet, dat na wat nachtelijk gesleutel toch uitstekend blijkt te werken. Bart, grote klasse deze ontvangst.
Mijn gevoel van tijd was inmiddels volledig verstoord. Thuis heb ik nooit een horloge, maar weet altijd hoe laat het is. Maar als de zon pas om 10 uur ondergaat en het om 12 uur nog niet echt donker is, raak je in de war.
In plaats van nog wat bladzijden te lezen, viel ik als een blok is slaap.



Alvast wat eerste leesoefeningen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten